• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon
  • FR
  • Zomeractie 2023

Terugblik: DAF-museum in Eindhoven

Featured Magazine Terublik 11 maart 2020

Na een renovatie van ongeveer anderhalf jaar opende begin november het vernieuwde DAF- museum opnieuw haar deuren. Naast een vernieuwde entree, restaurant en winkel is het museum ook uitgebreid met een nieuwe vleugel met een oppervlakte van 1.100m². In het museum vindt je  de volledige geschiedenis terug van DAF.

Het begin

Grondlegger van DAF is Hubert Jozef (Hub) van Doorne geboren op 1 januari 1900 in America. Hub van Doorne was de oudste zoon van een dorpssmid waar hij op tienjarige leeftijd begon te werken. In 1912 overlijdt de vader van Hub op 41 jarige leeftijd waarna Hub chauffeur wordt bij een dokter in Deurne. Eind jaren de jaren 20 kwam Hub in contact met een eigenaar van een brouwerij in Eindhoven. Deze was in het bezit van een Stearns-Knight auto, die regelmatig stuk ging. Hub kon telkens de wagen repareren, hierdoor kreeg Hub de kans om, in een klein hoekje van de brouwerij, zijn eigen constructiebedrijf op te starten. Ook in diezelfde brouwerij ligt momenteel het museum van DAF.

Exact waar in 1928 de gebroeders van Doorne hun smidse opende, staat nu ook het museum van DAF. Op deze locatie is de smidse behouden en kan je ze bezichtigen.

Concentreren op nieuwe activiteiten

In het begin van de jaren 30 lag de focus vooral op las-, constructie- en smeedwerk voor de binnenscheepvaart van Eindhoven. Een succes want na één jaar waren er al 32 mensen actief in het bedrijf. Echter dwong de economische crisis van de jaren 30 Hub en zijn jongere broer Wim, die het organisatorische en het commerciële op zich nam, uit te kijken naar nieuwe activiteiten. De productie van opleggers begon al in 1930, maar deze waren geklonken en hadden daarom een zwaar chassis. Niet veel later ontwikkelde Hub van Doorne de eerste opleggerkoppeling. Later werden de opleggers gelast, waardoor de constructie veel lichter was. In 1934 werd de Trado op de markt gebracht. De Trado was een modificatieset waarmee bestaande vrachtauto’s omgebouwd konden worden van een 4×2 configuratie naar een 6×4 of een 6×6. De Trado-aandrijving bestond uit twee balanceurs aan de uiteinden van de standaard achteras. Beide balanceurs hebben kroonwielen die via steekassen met het differentieel zijn verbonden. Via pignons en aandrijfassen gaat de aandrijving van de kroonwielen naar de individuele wielen. Daarnaast konden de achterwielen onafhankelijk van elkaar bewegen. Hierdoor werd het ernstig tekort aan gemechaniseerde artillerietrekkers in het leger van Nederland, die in onverhard en zwaar terrein zware lasten moesten verplaatsen, opgelost.

In 1934 kwam DAF met de Trado op de markt. De Trado was een modificatieset om vrachtwagens om te bouwen van een 4×2 configuratie naar een 6×4 of een 6×6. De Trado bestond uit twee balenceurs aan de uiteinden van de standaard achteras.

Van Doorne’s AanhangwagenFabriek (DAF)

In 1936 was de bedrijfsnaam inmiddels veranderd in Van Doorne’s AanhangwagenFabriek. Voor de spoorwegindustrie werd een bijzondere aanhangwagen gefabriceerd: de DAF-losser. Deze was speciaal ontwikkeld voor het lossen en laden van spoorwegcontainers of NS-containers. De containers wogen beladen 3,5 ton en waren ongeveer 3 meter lang.

Al in 1931 werden de eerste opleggers gefabriceerd onder de naam van van Doorne AanhangwagenFabriek.

De eerste vrachtwagens

In de oorlogsjaren werd er volop gewerkt aan drie prototypes voor een vrachtwagen. Een paar jaar later in september 1949 rolden de eerste vrachtwagens van de band. Deze waren vooral bedoeld voor het leger en voor particuliere klanten. De klant kon kiezen tussen een diesel- of een benzinemotor en het geheel werd geleverd met juist de radiatorgrille. De klant moest zijn cabine bestellen bij een carrosseriebouwer. In 1951 kwam DAF echter wel met een eigen ontwerp voor een cabine.

In 1949 rolde de eerste vrachtwagens van de band bij DAF. Opmerkelijk hieraan is dat de cabine nog niet opgebouwd was. Deze moest later door de klant zelf geplaatst worden bij een carrosseriebouwer. Vanaf 1951 rolde er wel vrachtwagens met cabine van de band.

Start eigen motorproductie

In 1954 sloot DAF een overeenkomst met Leyland om twee dieselmotoren in eigen licentie te produceren. Hiervoor werden Perkins-motoren gebruikt. De twee motoren van Leyland waren uiteindelijk de basis voor de ontwikkeling van eigen motoren. De vorm van de zuigers werden aangepast om de vermenging van brandstof en lucht beter te laten verlopen wat zorgde voor een betere verbranding en een beperkte uitstoot van rook en roet. In oktober 1957 werd de motorenfabriek officieel geopend. De DD 575 verscheen als de DAF-versie van de Leyland 0.350- motor. Naast vrachtwagens werden de motoren ook gebruikt in graafmachines, schepen en bij ex-legerwagens die in het grondverzet teveel verbruikten.

Voor de spoorwegindustrie werd een aanhangwagen gefabriceerd die spoorwegcontainers of NS-containers kon laden en lossen.

DAF Pony Truck

In 1964 stelde DAF de Pony voor. Het was een kleine vrachtwagen die ontwikkeld was voor het Amerikaanse leger. Echter kwamen er heel wat aanvragen binnen uit de civiele sector om zo’n soortgelijke vrachtwagen te commercialiseren. In 1967 werd dan de civiele versie van de Pony ontwikkeld. Het laadvermogen bedroeg 750 kg en met een oplegger had de combinatie een laadvermogen van 1.600 kg. Het was de eerste volautomatische lichte vrachtauto ter wereld en werd aangedreven door een 850 cc, 40 pk sterke tweecilinder boxer motor.

De eerste volautomatische lichte vrachtauto ter wereld of de Pony werd in 1967 aan het publiek voorgesteld. Het laadvermogen bedroeg 750 kg en in combinatie met een oplegger bedroeg dit 1.600 kg.

De kantelkabine

Om beter en sneller onderhoud te kunnen uitvoeren aan de motoren werd op de F1600 – F2200 in 1969 de kantelcabines geïntroduceerd. Als eerste truckfabrikant ter wereld paste DAF ook een turbo toe in combinatie met een interkoeler. Hierdoor hadden de motoren nog meer vermogen en koppel bij een lager brandstofverbruik.

In 1969 kwam DAF met de kantelcabine op de markt. De kantelcabine zorgde ervoor dat onderhoud aan de motor sneller en handiger kon gebeuren.

DAF Trucks N.V.

Begin jaren 90 daalde de afname van vrachtwagens vooral in Groot Brittannië, een belangrijke markt voor DAF. Hierdoor ging DAF failliet, maar enkele weken later werd een nieuwe N.V. opgericht: DAF Trucks. In 1996 werd DAF Trucks overgenomen door Paccar die onder meer producent is van Kenworth en Peterbilt.

Ook in Parijs-Dakar was DAF trucks vooral in de jaren 80 actief. In het museum staan dan ook verschillende vrachtwagens die deel hebben genomen aan deze rally. De truck op de foto is The Bull, ofwel een vrachtwagen met 1.000 pk. Het bijzondere aan deze truck is dat elke as aangedreven wordt door een aparte motor.
Deel dit artikel:

Tags
Daf Museum Eindhoven geschiedenis

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
28 sep

Yanmar CE EMEA viert zijn 16.000ᵉ mobiele graafmachine!

27 sep

Wacker Neuson breidt assortiment e-voertuigen uit

26 sep

DAF kondigde onlangs een Nieuwe Generatie DAF XB stadsdistributietrucks aan

Relly in Belgie contramax senex terramax matexpo prime
20 sep

Relly nu ook in België

19 sep

18.000 Ton in 10 dagen: Hyundai dumper in gebruik voor zwaar grondwerk

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Yanmar CE EMEA viert zijn 16.000ᵉ mobiele graafmachine!

Wacker Neuson breidt assortiment e-voertuigen uit

DAF kondigde onlangs een Nieuwe Generatie DAF XB stadsdistributietrucks aan

Meer lezen?

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Zomeractie 2023
  • FR
Terramag maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren
Powered by