• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Contact & meer
    • Contact
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
  • icon

Museum brengt 74 jaar JCB-geschiedenis in beeld

Featured JCB Magazine Terublik 23 april 2019

Tekst en beeld: Jan Ebinger

 

In het hoofdkwartier van JCB te Staffordshire (Verenigd Koninkrijk) bevindt zich het JCB-museum. Een permanente tentoonstelling is chronologisch opgebouwd rond de 74-jarige geschiedenis van de JCB-producten.

De ideeën van stichter Joseph Cyril Bamford en zijn zoon Anthony staan tevens centraal in deze ruim opgezette tentoonstelling. Historisch archiefmateriaal, oude folders en foto’s staan er naast gerestaureerde JCB-machines opgesteld. De geschiedenis van JCB beslaat 2.500 m² en is verdeeld in 14 zones die de bezoeker begeleidt vanaf 1820 tot heden.

Joseph Cyril Bamford begon zijn eigen bedrijf in 1945 aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. De eerste machine die hij voor 45 pond verkocht op de lokale markt was een tweewielige landbouwkipwagen. Drie jaar later had hij zes personen in dienst die zorgden voor de handmatige productie van een hydraulische kipwagen. In 1953 gaf Joseph Cyriel Bamford zijn bedrijf zijn eigen initialen en werden de eerste graaflaadcombinaties op basis van Fordson- en Nuffield- tractoren gebouwd.

Eén van de eerste succesproducten van Joseph Cyril Bamford (JCB) was een hydraulische stalen kipwagen die in 1948 werd geïntroduceerd. Deze drietonner had een eigen gewicht van 812 kg. As, wielen en banden waren afkomstig uit een legeropslag. De wagen is geplaatst in een replica van de garage waar Bamford in 1945 zijn eerste kipwagens bouwde. De garage die hij voor 30 shilling per week huurde in Uttoxeter, was 3,66 meter breed en 4,57 m lang.
In 1953 bracht JCB zijn eerste graaflaadcombinatie, de MK I, gemonteerd op een Fordson Power Major-tractor op de markt. Deze machine was tevens de eerste machine met het logo van JCB. De combinatie bestond uit de JCB Major-frontlader en de JCB Hydra-driepuntskraan. Deze laatste had een reikwijdte van 4,57 meter en werd bediend door vijf hendels. JCB leverde ook een frame voor de Nuffield Universal-tractor. JCB adviseerde dat de trekker die gebruikt werd, was uitgerust met 7.50 x 16/8 ply voorwielen en met een motor van 45 pk. De cabine was een optie en moest de bestuurder beschermen tegen slecht weer.
Bijzonder aan deze JCB 3-graaflaadcombinatie uit 1961 is de 180 graden draaibare graafarm voorzien van een sideshift-cilinder. Hierdoor kon de lader dichtbij gebouwen en muren werken. Door gebruik te maken van de standaardlepel drie-in-één kon de kraan tevens mooie vierkante kuilen graven tot 3 meter diep. De JCB 3 had een motor van 52 pk en een versnellingsbak met vier snelheden. De steunpoten konden onafhankelijk van elkaar hydraulisch worden bediend.
De productie van de JCB 3C MK III startte in maart 1963. De JCB 3C viel vooral op door de ruime, opnieuw ontworpen cabine en het versterkte chassis. De JCB 3C MK3 op de foto werd afgeleverd in 1979 en was één van de laatste 3C MK3- modellen geassembleerd te Rocester. De opvolger van de 3C was de 3D waarvan de productie startte in 1967. Deze graaflaadcombinatie was uitgerust met een elektrische waterkoker die op 12 volt werkte, een persoonlijk marketingidee van JC Bamford. Om de publiciteitsstunt volledig te maken, beloofde Mister Bamford persoonlijk de waterketel te overhandigen bij de eerste honderd bestelde 3D’s, in zijn Rolls-Royce, uiteraard met de nummerplaat JCB1.
Eén van de pronkstukken van het museum is het reuzenskelet van een JCB JS 200-rupskraan. De JS 200 werd op schaal nagemaakt door de gerenommeerde kunstenaar Benedict Radcliffe. Het werk nam vijf maanden in beslag en is gemaakt uit rode, stalen staven van 8 mm dikte. Het schaalmodel is goed voor 1 km staaldraad en weegt ruim 2 ton, één tiende van het gewicht van de kraan in werkelijkheid.
Begin de jaren zeventig omvatte het portfolio van JCB graaflaadcombinaties, wielladers en rupskranen. Die markt was echter op zoek naar een universeel voertuig waarmee in de hoogte op een veilige en snelle manier bouwproducten konden worden gemanipuleerd. Als alternatief voor ruwterrein heftrucks ontwikkelde JCB de 520 verreiker waarvan de productie startte in 1977. De 520 had een hefcapaciteit van 2,25 ton. In het eerste productiejaar werden 300 eenheden geassembleerd.
Deze JCB 110 B rupslader met chassisnummer 80522 is één van de 197 geproduceerde exemplaren. Deze 110 B dateert van 1973 en behoorde destijds tot de JCB-demovloot. De Perkins viercilindermotor was achteraan gepositioneerd, hetgeen destijds innoverend was. Voordeel van deze constructie was dat de cabine in het midden kon worden geplaatst, waardoor de machinist een goed zicht had op het duwblad. De jury van de “design council award” beloonde de 110 B dan ook met een onderscheiding voor dit toenmalige futuristische design.
JCB is een schoolvoorbeeld van een Brits bedrijf dat loyaliteit voor het koningshuis hoog in het vaandel draagt. Een voorbeeld daarvan is de JCB Eco graaflaadcombinatie uit 2010 in de Union Jack-kleuren. Om het 65-jarige jubileum van JCB te vieren, verlieten de eerste twee Eco-graaflaadcombinaties de productielijn in deze kleurstelling. Deze collector items werden vooral gebruikt tijdens demonstraties en voor een demotour doorheen Groot-Brittannië. Eén Union-Jack Eco staat nu in het museum. Het andere exemplaar werd verkocht. De opbrengst hiervan ging naar een goed doel.

 

Deel dit artikel:

Tags
geschiedenis in beeld mJCB Terra Terramag Terugblik

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Terra
11 feb

Terra-nieuws vanaf nu op deloonwerker.be

batterijen
20 dec

Wettelijke aanvaardingsplicht batterijen

Engcon EC02 Basic
17 dec

Engcon lanceert EC02 Basic

"Universele componenten en hufterproof"
17 dec

"Universele componenten en hufterproof"

Rototilt
10 dec

Rototilt introduceert draaikantelstukken in drie nieuwe landen

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Terra

Terra-nieuws vanaf nu op deloonwerker.be

batterijen

Wettelijke aanvaardingsplicht batterijen

Engcon EC02 Basic

Engcon lanceert EC02 Basic

Meer lezen?

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Contact & meer
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Cookiebeleid