• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Contact & meer
    • Contact
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
  • icon

Concessiehouder Garage De Plecker-Pauwels restaureert oldtimer DAF-trekker voor Sarens

Actueel 15 oktober 2024

DAF restauratie NAT

Nog voor Sarens uitgroeide tot een internationale speler zette wijlen Eddy De Plecker als monteur zijn eerste professionele stappen bij Sarens. In 1964 waagde hij samen met zijn echtgenote Yvonne Pauwels de sprong om een eigen zaak op te richten. Garage De Plecker-Pauwels, waar intussen ook de derde generatie aan de slag is, viert dit jaar zijn 60-jarig bestaan als DAF concessiehouder en mag Sarens al even lang tot één van zijn trouwste klanten rekenen.

Dat beaamt ook Hendrik Sarens, lid van de derde generatie, die jarenlang verantwoordelijk was voor het commerciële luik bij het bekende familiebedrijf. “Alles is ooit gestart met de personenwagens van DAF die ingezet werden voor het begeleiden van opdrachten voor uitzonderlijk transport. Later volgden ook de zwaardere voertuigen.” Het is dan ook niet verwonderlijk dat de familie Sarens drie jaar geleden kwam aankloppen bij de familie De Plecker met de vraag om de historische NAT 2826 DKS exporttrekker van DAF in ere te herstellen. Het rijdende erfgoed maakte eind jaren tachtig en begin jaren negentig actief deel uit van de vloot van Sarens.

Sentimentele waarde

“We hebben dit voertuig onder meer ingezet voor opdrachten voor verschillende klanten in de energiesector, onder meer bij de constructie van de kerncentrale in Doel. Later deed het ook dienst voor opdrachten in Mexico. Tot onze broer Jan (die de activiteiten van Sarens in Mexico leidde, red.) om het leven werd gebracht. Het voertuig heeft voor onze familie om die reden een sterke sentimentele waarde. Daarom hebben we het terug naar België laten overbrengen om het te laten restaureren”, verduidelijkt Marc Sarens, de jongere broer van Jan, die tot op vandaag zijn expertise verleend voor het fleet management van Sarens in diverse aankoopdossiers. “Wij komen trouwens nog uit een tijdperk dat we alle voertuigen in onze vloot uit ons hoofd kenden. Vandaag bestaat onze kranenvloot alleen al uit zo’n 1.500 a 1.600 stuks en is dat niet meer haalbaar”, vervolgt Marc.

Omgebouwd voor zware transporten

Naast de sentimentele waarde staat de DAF exporttrekker, die in eerste instantie werd geproduceerd met het oog op bosontginning in Afrika, ook symbool voor het succesverhaal en het pionierswerk van Sarens. Zo werd de krachtige trekker volledig omgebouwd om dienst te kunnen doen voor de activiteiten van de specialist in zware transporten. Enkele van de ingrepen: de trekker werd door GINAF voorzien van een aangedreven vooras, het chassis werd verlengd en versterkt en het voertuig werd uitgerust met een automatisch versnellingsbak.

“Wij kochten een DAF-trekker en Eddy De Plecker voorzag deze van de nodige ‘Sarens-specificaties’, zoals we die zelf omschreven”, weet Marc.

Stef De Plecker, lid van de derde generatie die vandaag aan boord is bij Garage De Plecker-Pauwels, leidde de restauratie mee in goede banen. “Uren werd er gesleuteld om het voertuig in ere te herstellen, maar gezien de jarenlange trouwe en goede relatie met Sarens hebben we dit met plezier en kosteloos gedaan” aldus Stef. Tijdens het restauratieproces raakte Stef onder de indruk. “De familie Sarens paste de voertuigen zo optimaal mogelijk aan voor de opdrachten die ze er mee moesten uitvoeren en daar waren ze duidelijk meester in.” Het is een huzarenstukje dat ze vandaag niet meer zouden klaarspelen. “Die voertuigen zouden vandaag niet meer gehomologeerd geraken”, weet Marc.

Actief in 64 landen

“Dé sterkte van DAF-voertuigen is de achteras. Bij mijn weten hebben we in al die decennia dat we voertuigen afnemen bij DAF nooit een defecte naafreductie gehad”, vervolgt hij. Ook vandaag is Sarens nog steeds een trouwe afnemer bij DAF Trucks. “De jongste vijf jaren hebben we 41 voertuigen van DAF toegevoegd aan onze vloot voor activiteiten in België, Nederland en Frankrijk”, weet Carl Sarens, lid van de vierde generatie die het familiebedrijf momenteel leidt.  Als Director Global Operations, Technical Solutions and Engineering leidt hij wereldwijd projecten in heavy lift en zwaar transport in goede banen voor het familiebedrijf dat vandaag actief is in 64 landen.

“Eén van de grootste projecten uit onze geschiedenis brachten we de voorbije jaren tot een goed einde: een opdracht voor TCO in Kazachstan. Voor de bouw van een nieuwe raffinaderij transporteerden we cargo tussen de 1.000 en 2.000 ton op aangelegde wegen over een afstand van 50 kilometer. De voorbereiding alleen al nam twee jaar in beslag, de uitvoering drie jaar.”

Breng het weekend van 5 en 6 oktober een bezoek aan het DAF Museum te Eindhoven naar aanleiding van de “Hart voor DAF” dagen! Daar zal deze speciale DAF trekker één van de trekpleisters zijn.

Hart-voor-DAF dagen, 5&6 oktober – DAF Museum

Info – DAF

Deel dit artikel:

Tags
Daf WK42

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Terra
11 feb

Terra-nieuws vanaf nu op deloonwerker.be

batterijen
20 dec

Wettelijke aanvaardingsplicht batterijen

Engcon EC02 Basic
17 dec

Engcon lanceert EC02 Basic

"Universele componenten en hufterproof"
17 dec

"Universele componenten en hufterproof"

Rototilt
10 dec

Rototilt introduceert draaikantelstukken in drie nieuwe landen

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over actueel

liebherr

Liebherr en STRABAG testen een wiellader op waterstof

Steelwrist X12 SQ tiltrotator voldoet aan Open-S standaard

Leica Geosystems introduceert zijn eerste Smart-antenne voor machines, de Leica iCON gps 120

Dé Smart-antenne voor machines, nu ook bij Leica Geosystems

Meer lezen?

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Contact & meer
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Cookiebeleid