• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Big In Belgium: Kobelco SK 500 LC-10

Big in Belgium Featured Grondverzet Magazine Rupskranen Transport 21 augustus 2020

Graafmachines in de klasse van 50 ton kom je op meer en meer werven tegen. Waar ze vroeger tot de grootste op de werf behoorden, wordt dit momenteel vaak overtroffen door machines van 70 ton en zelfs tot 90 ton. Toch blijven de 50 tonners uitzonderlijk groot en doen ze zeker niet onder voor de grotere machines. Ze zijn een stuk ‘compacter’ dan de grote machines, maar beschikken toch over genoeg kracht. Terra bezocht de Kobelco SK 500 LC-10 van Devagro. De eerste SK 500 LC-10 in België met een gewicht van 53.700 kg.

De uitbreekkracht op de arm bedraagt 222 Kn en op de bak 292 Kn.

10,52 liter dieselmotor

In België kan je bij Kobelco nog één maatje groter krijgen als we in het segment van rupsgraafmachines kijken. De SK850LC-10E, vorig jaar voorgesteld op Bauma, weegt 30 ton meer dan de SK500 en wordt aangedreven door een 517 pk sterke zescilinder motor. In de Kobelco SK500 LC-10 ligt een Hino P11C-VN 10,52 liter dieselmotor met zes cilinders die voldoet aan de Tier4 Final uitstootnormen door de verlaagde NOx-uitstoot. De watergekoelde motor is uitgerust met één turbo en met directe injectie. De motor ontwikkelt een maximaal vermogen van 367 pk (271 kW) bij 1850 tpm en een maximaal koppel van 1470 Nm bij 1400 tpm. De inhoud van de Ad-Bluetank bedraagt 83 liter en die van de brandstoftank 638 liter.  In de H-modus gaat deze tank gerust drie volle werkdagen mee. Indien de machinist nog meer wil besparen op brandstof integreerde Kobelco de ECO-modus en de AIS (Auto Idle Stop) op de SK500 LC-10. In ECO-modus bespaart de SK500 LC-10 zo’n 6% brandstof tegenover vorige modellen. AIS stopt de motor automatisch na zo’n 60 seconden als de veiligheidsblokkeerhendel omhoog staat. Na amper 4 seconden zakt het toerental van de motor.

Trekkracht trekbalk: 415 kN

Onderaan is de Kobelco SK500 LC-10 uitgerust met Heavy Duty rijmotoren van Kobelco die een tractie leveren van 415 kN. De lengte van het rijwerk bedraagt 4m40 en is 900 mm breed. Het rijwerk is ook aan beide kanten uitgerust met vier spoorgeleiders. In transportstelling is de machine maximaal 2m75 breed. Onderaan werd het chassis afgewerkt met een beschermplaat en een versterkte koffer voor het opbergen van hijskettingen.

“Klein tunnel weerstandseffect”

Twee pompen met variabele opbrengst en één tandwielpomp zorgen voor een maximale opbrengst van 370 liter/min in het hydraulisch systeem. Om energieverlies minimaal te beperken in dat systeem, om zo het brandstofverbruik te optimaliseren, paste Kobelco elke lay-out van de hydraulische leidingen aan om het weerstandsverlies te bepreken en de klepweerstand te minimaliseren. Hiervoor werden grotere en gladdere leidingen geplaatst. Ook de koppelingen werden in een bocht geplaatst in plaats van een hoeken van 90°. Zo wordt het drukverlies in de leidingen verkleind. Dit geheel aan aanpassingen zorgen ervoor dat de pompen en leidingen zich als geleiders gaan gedragen in plaats van obstakels. Hierdoor ontstaan er bijna geen plaatsen in de hydraulische leidingen die zorgen voor weerstand waardoor het tunnel weerstandseffect teniet wordt gedaan. Het gehele hydraulische systeem zit rechtstreeks op de motor zonder overbrenging van een tandwielkast.

Deze SK500 LC-10 is uitgerust met dubbele zwenkmotoren.

Graafbereik van 11,84 meter

De giek met een lengte van 7 meter met de standaard graafarm van 3.45m heeft een graafbereik van 11,84 meter en een maximale graafdiepte van 7,81 meter.  Het interflowsysteem van de graafarm zorgt ervoor dan bij het zakken van de monogiek de vrijgekomen energie gebruikt wordt bij het uitknikken van de lepelsteel. Dit gebeurt door de uitgaande oliestroom uit de hefcilinder te leiden naar de knikcilinder. De versterkte graafarm is uitgerust met rotslatten waarbij het hefoog aan de binnenkant van de voorarm ingewerkt zit. De uitbreekkracht op de arm bedraagt 222 Kn en op de bak 292 kN. De hef- en armcilinders zijn uitgerust met slangbreukventielen. Als laatste werd de machine uitgerust met een hydraulisch snelwisselsysteem met lasthaak en dubbele zwenkmotoren.

Aan beide kanten is het rijwerk uitgerust met vier spoorgeleiders.

Basis uitgerust voor sloopwerken

De giek werd ook uitgerust met leidingen voor een hydraulische kantelbak, maar ook voor een breekhamer of crusher. Daarvoor hebben de leidingen een lagedrukfunctie die standaard kan bediend worden door middel van de linkse proportionele scrollerknoppen in de bedieningshendels. Deze functie kan worden gebruikt bij een kantelbak of rototar. De hogedrukfunctie wordt bediend door de rechtse proportionele scrollerknoppen in de hendel en kan worden gebruikt bij bediening van een hamer, schaar of crusher. Standaard is de machine uitgerust met een basis bescherming op de cabine. Optioneel kan gekozen worden voor beschermroosters. Om ten alle tijde veilig te werken is de SK500 LC-10 uitgerust met drie camera’s. Om service aan de machine makkelijker uit te voeren, werden twee vaste looptredes geplaatst aan de zijkanten van de machine. Deze zijn uitgerust met een antislipplatform en een ingewerkte transport verlichting. Achteraan werd de machine uitgerust met volle stootbare buis achteraan op het countergewicht.

De versterkte graafarm is uitgerust met rotslatten waarbij het hefoog aan de binnenkant van de voorarm ingewerkt zit.
Optioneel kan gekozen worden voor beschermroosters op de cabine.
Onderaan werd een versterkte koffer geplaatst voor het opslaan van de hijskettingen.
Deel dit artikel:

Tags
De bruycker Kemp Devagro Kobelco LC-10 SK500

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
2 jun

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

1 jun

Firma Beel vanaf heden ook importeur van Giant verdichtingsmachines

31 mei

Nieuwe Generatie DAF XF 450 gekroond tot ‘Green Truck 2023’

30 mei

Colruyt Group neemt 4 elektrische Volvo Trucks in gebruik

24 mei

Webasto is uw elektrificatiepartner voor bouw- en graafmachines

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Firma Beel vanaf heden ook importeur van Giant verdichtingsmachines

Nieuwe Generatie DAF XF 450 gekroond tot ‘Green Truck 2023’

Meer lezen?

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
Terramag maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren
Powered by