• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Caterpillar D10 wordt 40

Featured Grondverzet Transport 7 maart 2018

In september 1977 rolde de eerste van 10 Cat D10 dozer van de band in de fabriek in Peoria. De D10 was het antwoord van Cat op de stijgende vraag naar dozers met een hoog vermogen en hoog eigen gewicht; een vraag die vooral kwam van grote mijnbouwbedrijven en bedrijven die grote bouwprojecten uitvoerden.

“We gooiden onze conventionele tekeningen overboord en hertekende het volledige idee van een dozer,” vertelt George Alexander, een Caterpillar ingenieur die mee aan de wieg stond van de D10. Het resultaat van het out-of-the-box denken van het team resulteerde in een dozer met 50% meer productiviteit dan zijn voorganger, de D9. De D10 woog iets meer dan 86 ton en had een hoogte van 4,6 meter. De dozer was 9,7 meter breed en bij 9,5 meter lang. Het vermogen voor de machine werd geleverd door een 700 pk sterke D348 V12 diesel motor.

“De D9 was de beste in zijn type in die dagen,” vult Alexander aan. “Hij was super in grondwerken, maar bij de aanleg van de interstate-snelwegen werd er dikwijls op harde rots gewerkt. De slijtage aan de volle rupsen was aanzienlijk.” Om de stijgende vraag naar zwaarder te kunnen beantwoorden ging Caterpillar op zoek naar een andere aandrijving. Het D10-team stelde een aantal doelstelling voorop voor de nieuwe dozer: een hoge productiviteit, modulair design, vereenvoudigd onderhoud, efficiëntie en gemakkelijk te transporteren. Het werd snel duidelijk dat een nieuw onderstel moest ontwikkeld worden.  Een eerste stap was het omdraaien van een D9G eindoverbrenging. De “Elevated Sprocket” aandrijving was geboren! Twee jaar later werden de eerste machines gebouwd en getest. In totaal werden niet minder dan 93 patenten aangevraagd bij de ontwikkeling van de D10.

Deel dit artikel:

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Fliegl ASW 367 Black Bull
28 mrt

Fliegl ASW 367 Black Bull op MF Field Demo

23 mrt

Laagtoerig grassen verwijderen net onder maaiveld

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit
23 mrt

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

22 mrt

Robocut T500, de op afstand bediende maaimachine

16 mrt

Grondwerken Nijs in de kijker: een verhaal over een groeiend familiebedrijf

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Fliegl ASW 367 Black Bull

Fliegl ASW 367 Black Bull op MF Field Demo

Laagtoerig grassen verwijderen net onder maaiveld

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

Meer lezen?

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
Terramag maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren
Powered by