• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Terugblik: Deutz DK 60 BULLDOZER

Featured Grondverzet Transport 28 februari 2018

KRACHTIGE GRONDSCHUIVER MET LANGE STAAT VAN DIENST

In de jaren 50 was Deutz één van de toonaangevende tractormerken in Duitsland. Het toenmalige succesvolle tractorgamma bestond niet alleen uit standaardtrekkers, maar ook uit een aantal rupstrekkers die initieel bedoeld waren voor landbouwdoeleinden. Al snel bleek de interesse vanuit de industrie groter te zijn en kregen de Deutz-rupstrekkers een dozerblad waaruit de Deutz DK 60 B-bulldozer ontstond.

In 1958 plaatste de landmacht van de toenmalige Bondsrepubliek Duitsland een bestelling voor een aangepaste versie van het standaardmodel DK 60 B.  In 1961 volgde een tweede order van een gemoderniseerde versie van de DK 60 B die de typeaanduiding DK60 BB meekreeg. In totaal werden er 350 stuks van de DK60 BB gebouwd. De DK60 BB bleef in productie tot in 1963.

Dubbel inlaatsysteem

“Ondanks de respectabele leeftijd van de Deutz DK 60 BB is het een bulldozer waarmee je mits de nodige voeling, snel en precies kan werken”, aldus machinist Joachim Van Hoecke.

De DK60 BB was uitgerust met een Deutz luchtgekoelde motor met een inhoud van 5.322 cm³ en dubbel inlaatsysteem. Enkel de modellen voor militair gebruik waren hiermee uitgerust om in extreem koude omstandigheden optimaal te kunnen werken. Dit systeem houdt in dat er per cilinder twee inlaatluchtkanalen zijn. Eén gewoon kanaal en één die door het uitlaatkanaal passeert. Deze twee kanalen worden van elkaar gescheiden met kleppen die zich automatisch instellen naar gelang de temperatuur van de aan te zuigen inlaatlucht. Zo krijgt de motor altijd lucht binnen met een juiste temperatuur om het maximale rendement te behalen.

De gerenommeerde viercilinder F4L 514 die 65 pk leverde bij 1.800 omw/min was dezelfde motor die werd toegepast bij de Deutz-tractortypen F4L 514/4 en F4L 514/5. De aandrijflijn was voorzien van een Voith-vloeistofkoppeling 422 die later ook werd toegepast in de Fendt Favorit 600-serie en in bepaalde modellen van International en Schlüter. Het rijden gebeurt middels een algemeen koppelingspedaal, 5 versnellingen vooruit en 3 versnellingen achteruit en een hendel vooruit of achteruit. Om te sturen is er per kant een ontkoppelingshendel. Verder is er nog een hand- en voetgas en de bedieningshendel voor het mechanisch verstelbaar duwblad met sleepfunctie.

 Betrouwbare partner
De Deutz DK60 BB is eigendom van grondwerken Van Hoecke uit Maldegem (Oost-Vlaanderen) en werd in 1989 aangekocht door Hugo Van Hoecke bij een containerdienst te Roeselare.

Grondwerken Van Hoecke werd in 1987 opgericht door Hugo Van Hoecke, die vooraf de nodige ervaring had opgedaan als kraanman in de wegenbouw. De Deutz DK60 die afkomstig is van het Duitse leger wordt door grondwerken Van Hoecke vooral ingezet voor het openen van steenpuin en teelaarde op de grotere percelen. Sinds 2000 zet zoon Willem Van Hoecke de activiteiten verder, bijgestaan door kleinzoon Joachim die sedert 2013 actief is binnen het familiebedrijf. Van Hoecke focust vooral op teelaarde en aanvulgrond leveren, zand- en wegenverharding en het leveren en plaatsen van regen- en septische putten.

“Aangezien hij de enige bulldozer is op ons familiebedrijf, maar vooral door zijn lange staat van dienst voor het verplaatsen van grond, vlakken of ophogen van terreinen is hij stilaan aan vervanging toe”, vertelt Joachim. Maar hij voegt er onmiddellijk aan toe: “Hij zal nooit verkocht worden en ooit staat hem nog een grondige opknapbeurt te wachten. Sterke punten van onze DK60 is de transporteerbaarheid, de wendbaarheid en zijn veelzijdigheid. Ondanks zijn leeftijd en de volledige mechanische bediening kan ik er heel nauwkeurig terreinen fijn mee nivelleren.  De bulldozer bestaat enkel uit mechanische techniek, wat ervoor zorgt dat hij oerdegelijk en makkelijk te onderhouden is. Als er iets stuk is, kunnen we het zelf herstellen, dat is voor ons een zeer belangrijk punt. We hebben immers een hekel aan machines vol elektronica, waar we zelf niets meer kunnen aan doen.”

“De modellen voor de Bundeswehr waren standaard uitgerust met een Frisch-planeerschild en met een zware lier achteraan. De mechanische Frisch-lieraandrijving zorgt ervoor dat de bull in slechte terreinomstandigheden andere voertuigen door het slijk kan verplaatsen of zichzelf kan verhelpen als er bomen of ankerpunten in de buurt zijn. Gelukkig moeten we de lier zelden of nooit inzetten”, verklaart Joachim.

Op onze vraag of er echt geen zwakke punten zijn aan de BK60 moet Joachim niet lang nadenken. “Er is maar één nadeel aan de machine. Er staat geen volledig gesloten cabine op. Het is dus best een dikke jas aan te trekken wanneer er wordt uitgerukt in de winterperiode”, besluit Joachim.

Deutz en rupstrekkers
Toen Deutz in 1953 te Keulen een 60 pk sterke rupstrekker voorstelde, waren zowel de Deutz-dealers en de gespecialiseerde landbouwpers verrast. KHD had in tegenstelling tot zijn grote concurrenten Lanz en Hanomag helemaal geen  ervaring met de verkoop en de serieproductie van rupstrekkers, anderzijds had Deutz wel een heel sterke reputatie op het gebied van landbouwtrekkers. Het ontwerp van de “Raupenschlepper 60” was bedoeld voor landbouw- en bosbouwdoeleinden en had daarom ook geen dozerblad. In 1955 volgden de typen DK 60 en DK 90 die uitgerust waren met een Frisch-dozerblad en daardoor als bulldozer konden worden ingezet bij de Duitse wederopbouw.  Want door de Tweede Wereldoorlog moest veel infrastructuur zoals bruggen, wegen en spoorwegen, fabrieken en gebouwen hoogdringend worden aangepakt. In de jaren 60 vernieuwde Deutz de rupsmodellen regelmatig en in 1966 introduceerde men de DL 1250 P die een echte trendsetter werd door zijn achteraan geplaatste motor van 115 pk. In 1974 besliste KHD de productie van bulldozers stop te zetten om zich volledig te focussen op de uitbouw van het gamma Deutz-trekkers en de Fahr-ruwvoederwinningsmachines.

 

“Ondanks de respectabele leeftijd van de Deutz DK 60 BB is het een bulldozer waarmee je mits de nodige voeling, snel en precies kan werken”, aldus machinist Joachim Van Hoecke.
Om te sturen is er aan iedere kant een ontkoppelingshendel. Om bv. naar rechts te sturen, trek je de rechter hendel naar achter en druk je de rechter kant-rem in. Zo wordt de rechter rups ontkoppeld en draait de linker rups gewoon verder en wordt er naar rechts gedraaid. Bij het loslaten van de rechter ontkoppelingshendel en rechter rem rijdt de Deutz terug rechtdoor.
Foto uit het familiearchief van grondwerken Van Hoecke: huidig machinist Joachim poseert samen met zijn vader Willem op hun trouwe grondschuiver.
Anno 2018 behoort de Deutz DK 60 BB (bouwjaar 1963) met zijn gewicht van 7 ton tot de categorie van lichtere bulldozers.

Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 01/2018”, hebt u nog geen abonnement? Surf dan snel naar onze Agroshop!

Tekst: Jan Ebinger Beeld: Jan Ebinger & grondwerken Van Hoecke

 

Deel dit artikel:

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DAF-starts-assembly-factory-for-electric-trucks-02
26 jan

DAF start assemblagefabriek voor elektrische trucks

26 jan

Maximale prestaties, langere levensduur en kortere laadtijd met de Webasto eBTM

26 jan

Kubota (Europa) lanceert online 'Kubota Group Solutions Hub'.

11 jan

New Holland baanbrekend op CNH Industrial Tech Day met landbouwmachines op alternatieve brandstoffen

10 jan

Bromach verwerft importeurschap DIECI agri- en constructiemachines

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

DAF-starts-assembly-factory-for-electric-trucks-02

DAF start assemblagefabriek voor elektrische trucks

Maximale prestaties, langere levensduur en kortere laadtijd met de Webasto eBTM

Kubota (Europa) lanceert online ‘Kubota Group Solutions Hub’.

Meer lezen?

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
Terramag maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren
Powered by