• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Terugblik: International Construction Equipment – Full liner in machines voor de burgelijke bouwkunde

Featured Grondverzet Rupskranen Terublik 2 december 2018

De geschiedenis van International Construction Equipment gaat terug tot in de jaren 1930, toen International Harvester besliste om stapsgewijs te starten met de productie en verkoop van materieel voor de burgerlijke bouwkunde.

Dat deze diversificatie geen onverdeeld succes was, bewijst de introductie in 1947 van de International TD 24, een bulldozer met een vermogen van 180 pk. De TD 24 was niet alleen het paradepaardje van de ontwerpafdeling van International Harvester, maar was destijds ook de krachtigste bulldozer ter wereld. Ter vergelijking, de populaire Caterpillar D8 bulldozer beschikte slechts over 130 pk. In de jaren 1960 en 1970 groeide het International grondverzetgamma in de typische gele kleur, met witte cabine en zwarte merkband uit tot een stevige speler met wereldwijd 800 concessiehouders en 8.000 medewerkers. In België zette destijds de firma Decauville Ainé uit de Wetstraat in Brussel, International Construction Equipment op de kaart.

EEN REUS OP LEMEN VOETEN

Toen Archie McCardell in de zomer van 1977 CEO werd van het Amerikaanse International Harvester, was IH het vierde grootste bedrijf in de Verenigde Staten. Toch leed IH net zoals concurrenten Massey Ferguson en White onder de toen wereldwijde economische crisis. McCardell kreeg de opdracht van de raad van bestuur om de kosten te verlagen en de winst te verhogen, want in vergelijking met concurrenten zoals Caterpillar en Deere & Company was de winst van IH maar half zo groot. Een reorganisatie en ontslagen drongen zich op, maar door een slechte communicatie van McCardell met de vakbonden leidde dit tot één van de langste stakingen in de VS. Meer dan 30.000 IH-medewerkers legden van 1 november 1979 tot en met 20 april 1980 het werk neer. Dit zorgde niet alleen voor een spectaculaire koersdaling van het IH-aandeel, maar ook voor veel imagoverlies en het mislopen van orders, werd in het boekjaar 1978/1979 nog 370 miljoen dollar winst gemaakt, in het daarop volgende boekjaar was de winst omgeslagen in een verlies van 397 miljoen dollar. Dit was niet alleen het gevolg van de staking, maar ook door de ineenstorting van de afzet van vrachtwagens, gevolgd door een crisis op de bouwmachinemarkt en de hoge rentestand. De volgende jaren stapelden de schulden zich op en er werd getracht de schulden op korte termijn om te zetten in meerjarige kredieten om het voortbestaan van het concern veilig te stellen. In 1982 was de schuld opgelopen tot 3,5 miljard dollar, waardoor de schuldeisers, in hoofdzaak banken, aanstuurden op een volledige herstructurering en het afstoten van verlieslatende activiteiten. Dit resulteerde in het sluiten van de International-vrachtwagenfabriek en het verkopen van een deel van het gamma van de burgerlijke bouwkunde aan Dresser. In 1988 richtten Dresser en Komatsu, Komatsu-Dresser op die bouw- en mijnapparatuur gingen produceren  in Noord-Amerika, een 50 – 50 joint venture die in 1994 resulteerde in Komatsu toen Komatsu de volledige controle verkreeg over Komatsu-Dresser.

 

De International TD-25 E was eind de jaren 1970 met 321 pk het topmodel van het International-bulldozergamma. De machinist had de keuze uit 6 versnellingen vooruit en 6 achteruit.
Via de aankoop van Frank G. Hough werd in 1952 het International-gamma uitgebreid met de Hough-wielladers. De 560 Pay Loader was leverbaar met een International DT 817 C-motor of met een Cummins KT-1150-motor van respectievelijk 402 en 415 pk en goed voor een belasting van 24 ton.
Potentiële kopers konden bij de International 630 W bandenkraan kiezen uit twee motoren: een watergekoelde International D358-motor en een luchtgekoelde Deutz F6L 912, beide goed voor een vermogen van rond de 100 pk. De 630 W was op de markt van 1978 tot 1982. Na de overname door Dresser werd de International-typeaanduiding 630 W behouden.
In juli 1970 kocht International het Franse bedrijf Sicam, fabrikant van de Yumbo hydraulische kranen. Yumbo opgericht in 1954, verkreeg in die periode een wereldpatent en de productierechten voor een hydraulische kraan. In 1982 werd Yumbo terug gekocht van IH door het management van Yumbo. In de jaren 1990 startte Yumbo met de assemblage van hydraulische kranen voor het Japanse Furukawa. De productieperiode van de International 650 rupskraan liep van 1978 tot 1982. De 650 HD had een International DT 402 luchtgekoelde motor van 159 pk SAE en gaf een gewicht van 32 ton aan op de weegbrug.
Het International Harvester Construction-gamma was destijds compleet en omvatte ook ruwterrein heftrucks met en zonder vierwielaandrijving. Kenners zullen in deze heftrucks ongetwijfeld het Manitou-design herkennen, waar ze ook werden geassembleerd. De International 2500-serie bestond uit drie modellen en waren allen uitgerust met een 52 pk driecilinder D-155-motor van IH. Ford liet toen in dezelfde periode bij Manitou zijn L25 en L30 ruwterrein heftrucks bouwen, maar dan wel met een Ford-motor.
De International 250 C rupslader had een kipbak met een inhoud van 2.500 liter. Een International DVT 573 B V8-turbomotor met een cilinderinhoud van 9.390 cm³ zorgde met 201 pk voor de nodige opbreekkracht van de ruim 20 ton wegende rupsgraafmachine.

 

Tekst: Jan Ebinger Beeld: Archief Jan Ebinger

 

Deel dit artikel:

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
2 jun

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

1 jun

Firma Beel vanaf heden ook importeur van Giant verdichtingsmachines

31 mei

Nieuwe Generatie DAF XF 450 gekroond tot ‘Green Truck 2023’

30 mei

Colruyt Group neemt 4 elektrische Volvo Trucks in gebruik

24 mei

Webasto is uw elektrificatiepartner voor bouw- en graafmachines

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Firma Beel vanaf heden ook importeur van Giant verdichtingsmachines

Nieuwe Generatie DAF XF 450 gekroond tot ‘Green Truck 2023’

Meer lezen?

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
Terramag maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren
Powered by