• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon
  • FR
  • Zomeractie 2023

Bremach gr 35: Italiaanse concurrent voor de Unimog

Featured Transport 6 september 2019

Tekst: Jan Ebinger – Beeld: Archief Jan Ebinger

Tijdens het Bedrijfswagensalon 1997 promootte de engineering divisie van Beherman-Demoen uit Mechealen de Bremach GR 35 als een multifunctioneel voertuig. In thuisland Italië werd de kleine vierwiel aangedreven truck vooral ingezet voor het zware werk in ongelijk terrein zoals in bergen en in sneeuwrijke gebieden, maar ook op werven en in zand- en steengroeves. De Bremach GR 35 was met andere woorden een kleine Unimog met de oorsprong in Italië.

Bremach leverde de GR 35 in twee versies: met een korte wielbasis van 2.600 mm, die de GR 35 in combinatie met een wieluitslag van 50 graden erg wendbaar maakte, en met een lange wielbasis van 3.000 mm die dan weer interessant was voor bedrijven die veel wegtransport moesten uitvoeren. Men kon bovendien kiezen uit een hoogst toegelaten gewicht van 3,5 of 4,5 ton. Het voordeel van de eerste gewichtsvariant was dat de Bremach GR 35 met enkele cabine kon worden bestuurd met een B-rij bewijs, terwijl voor de 4,5 tonner een C-rij bewijs nodig was.

Polyvalent

Door zij n ontwerp was de GR35 niet alleen geschikt voor transporten op kleine en middellange afstand, maar door de vierwielaandrijving en zij n op- en aanbouwmogelijkheden kon de GR 35 ingezet worden als mobiele werkplaatswagen, depannagewagen, wegenreiniger, sneeuwruimer voor het onderhoud van bruggen en wegen, speciale versies voor de brandweer, bosbouw en Civiele Bescherming en voor het maaien van wegbermen en als kraanwagen op werven.

Recht toe recht aan design

Het recht toe recht aan design van de cabine en motorkap verwachtte je eigenlij k niet van een Italiaanse fabrikant, toch zorgde dit voor een robuuste uitstraling. Door de vlakke buitenkant van de cabine ging er geen ruimte verloren en kreeg je een strakke en toch relatief ruime cabine ondanks de beperkte voertuigbreedte van 1.700 mm.

Iveco-motor en -versnellingsbak

Onder de vrij lange motorkap zat standaard de atmosferische 2,5 liter watergekoelde viercilinder in lij n Iveco SOFIM-dieselmotor, goed voor 75 pk bij 4.000 t/min. In optie was een turbomotor leverbaar die een maximum vermogen leverde van 103 pk bij 3.800 t/min. Achter de motor monteerde men de basistransmissie: een gesynchroniseerde Iveco-versnellingsbak met 5 versnellingen vooruit en 1 achteruit. Daarnaast was een tussenbak van eigen fabricaat in optie leverbaar, goed voor 20 versnellingen: 5 voor de normale weg met 5 tussenversnellingen en 5 kruipversnellingen voor het zwaardere terrein met 5 tussenversnellingen.

De 4×4 uitvoering kreeg standaard 20 gesynchroniseerde versnellingen vooruit en als optie was een Bremach transmissie leverbaar met 40 versnellingen met een extra trage kruipgang met een minimum snelheid van 2,5 km/h. Hierdoor was de Bremach prima in te zetten in het wegenonderhoud en andere vormen van werk, waar een combinatie van een lage rij snelheid was vereist en er de mogelijkheid was om aangebouwde werktuigen vooraan, in het midden of achteraan aan te drijven.

Stevig chassis en assen

Het chassis bestond uit twee buisvormige liggers en was versterkt door twee U-vormige balken die onderling verbonden waren door dwarsbalken. Deze constructie bood een grote torsiestijfheid en was volledig afgestemd voor toepassing in zwaar terrein en op werven. Om het chassis dan weer niet te zwaar te maken waren de aandrijfcomponenten niet op de dwarsprofielen, maar aan steunen gemonteerd die aan het chassisraam waren gelast. Daardoor werd een grote bodemvrijheid verkregen.

Tekst: Jan Ebinger – Beeld: Archief Jan Ebinger

De Bremach GR 35 was te leveren met een aantal aftakas mogelijkheden, zoals een aftakas van 50 pk die werd aangesloten op de tussenbak en een door de motor aangedreven aftakas vooraan. Verder was een hydraulisch systeem leverbaar, dat vanaf de tussenbak naar voor liep en gebruikt kon worden voor de aandrijving van allerlei werktuigen. Bij de turbo-uitvoering had deze pomp een opbrengst van 75 pk.

Rasechte terreinwagen

Op de weg waren de rij eigenschappen van deze terreinwagen redelijk, zeker voor de versie met lange wielbasis. De vering bestond uit parabolische bladveren en dubbelwerkende hydraulische schokdempers. Deze combinatie zorgde zeker voor het model met de korte wielbasis niet direct voor een comfortabel rij gedrag op de weg. Door de grote bodemvrijheid en ruim bemeten assen was de Bremach GR 35 vooral in zij n element in ruw terrein. Doordat de 4×4 in te schakelen was zonder het voertuig tot stilstand te moeten brengen, hobbelde hij probleemloos overal door- en overheen waardoor hij zeker de concurrentie aan kon met de Duitse Unimog.

Tekst: Jan Ebinger – Beeld: Archief Jan Ebinger
De Bremach GR was een echte terreingigant. Voor heeft hij een oprijhoek van 51 graden, de afrijhoek achter bedraagt zelf 55 graden. De doorwaaddiepte bedraagt 1,2 meter, terwijl hij hellingen tot 100 procent (135 graden) aankan.

In 1983 kwam de GR 35 op de markt en werd in 2001 opgevolgd door de Extreme 35 met een turbomotor van 122 pk en moderne cabine en schuine motorkap. In Italië en Frankrijk was de Bremach GR 35 vrij populair vooral bij overheidsdiensten. In België brak de GR 35 niet echt door en bleef Bremach een nichespeler. In 2018 stopte Bremach met de productie van deze polyvalente bedrijfsvoertuigen. De productie bedroeg in de topjaren 50 eenheden per jaar, die vrij wel geheel met de hand in elkaar werden gezet.

Een robuuste en compacte 4×4, erg geschikt voor het zware werk in ongelijk terrein met veel opbouwvarianten zoals een dubbele cabine, waardoor een kleine Unimog ontstaat met de oorsprong in Italië, zo kan je de Bremach omschrijven in een notendop.
Deel dit artikel:

Tags
4X4 Bremach GR35 Italiaans offroad Unimog

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
28 sep

Yanmar CE EMEA viert zijn 16.000ᵉ mobiele graafmachine!

27 sep

Wacker Neuson breidt assortiment e-voertuigen uit

26 sep

DAF kondigde onlangs een Nieuwe Generatie DAF XB stadsdistributietrucks aan

Relly in Belgie contramax senex terramax matexpo prime
20 sep

Relly nu ook in België

19 sep

18.000 Ton in 10 dagen: Hyundai dumper in gebruik voor zwaar grondwerk

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Yanmar CE EMEA viert zijn 16.000ᵉ mobiele graafmachine!

Wacker Neuson breidt assortiment e-voertuigen uit

DAF kondigde onlangs een Nieuwe Generatie DAF XB stadsdistributietrucks aan

Meer lezen?

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Zomeractie 2023
  • FR
Terramag maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren
Powered by