Van Groningen Sloopwerken uit Middelharnis heeft een Kobelco SK400DLC-10E sloopgraafmachine in gebruik genomen. Van Groningen is de eerste in Nederland met een Kobelco SK400DLC-10E en bereikt met deze Kobelco nieuwe hoogtes!
Wat deze nieuwe SK400DLC-10E bijzonder maakt is de sloopgiek. De giek, met een bereik van circa 24,7 meter, beschikt over het revolutionaire en gepatenteerde NEXT-koppelingssysteem. Uniek is de constructie van de sloopgiek zelf en dan in het bijzonder de dubbele cilinders aan de zijkant van de hoofdgiek naar het tussenstuk. Dit maakt de Kobelco sloopmachine zeer krachtig en maakt het mogelijk nauwkeurig en gecontroleerd met een zwaar uitrustingsstuk te werken. Tussen deze dubbele cilinders komt nog de cilinder van het tussenstuk naar de stick. Deze cilinders kruisen elkaar. Dit maakt de sloopgiek van deze 49-tons sloopkraan uniek. Het heeft echter nog een belangrijk voordeel, en wel dat de transporthoogte zeer laag blijft. Dat is bij veel fabrikanten een probleem. Het tussenstuk bepaalt in grote mate de transporthoogte. Kobelco heeft dit middels het NEXT-systeem uiterst innovatief opgelost. De maximale transporthoogte van de sloopgiek komt net boven de 2 meter.
De Kobelco’s zijn ontwikkeld voor het zware sloopwerk en een lange levensduur en staan bekend om hun degelijkheid. Vanzelfsprekend is de cabine kantelbaar. Wat zeker niet mag ontbreken is een robuuste cabinebescherming, die de machinist moet beschermen tegen vallend puin, met daarbij extra sterk gelamineerd veiligheidsglas. Daar waar zowel het bovenraam als voorraam bij elkaar komen bevinden zich geen hinderlijke stijlen en wordt het zicht naar boven totaal niet belemmerd. Op het ballast is een camera gemonteerd. De beelden zijn zichtbaar op het multifunctionele display. Aan de zijkant zijn eveneens extra camera’s gemonteerd. Het beeld hiervan wordt weergegeven op een apart scherm in de cabine.
Zowel de rijmotoren als zwenkmotor hebben extra zware beschermplaten gekregen. Het hydraulische mechanisme dat zorgt voor het in- en uitschuiven van de onderwagen is voorzien van zware beschermkappen dat de cilinders beschermt tegen vallend puin of uitstekend betonijzer. Voor stofbestrijding zijn er leidingen en sproeiers op de giek gemonteerd. De waterleiding heeft een apart aftapcircuit, zodat het water na het sloopwerk weg kan lopen.
De Kobelco SK400DLC-10E maakt gebruik van een 6-cilinder Hino motor, die voldoet aan de Stage V normen. Deze biedt een vermogen van 213 kW bij 2.100 toeren. De pompen leveren elk een variabele opbrengst van 294 l/min. De Kobelco SK400DLC-10 is door de Kemp Groep onder andere voorzien van extra contragewicht, een automatisch smeersysteem, een FreshFilter overdruksysteem, treeplanken rondom, extra LED-werkverlichting, een hydraulische snelwissel en is de wateraansluiting naar onder gebracht.