• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Elektrische Truck komt eraan

Elektrificatie Featured 12 september 2016

In de truckwereld zijn de ontwikkelingen binnen de elektrische aandrijving in volle gang. Reeds een aantal jaar wordt nagedacht over een volledig elektrisch concept. Op basis van de huidige beschikbare technologische ontwikkelingen, lijkt dit nu binnen handbereik te zijn. Daarnaast zijn de snellaadmethodieken zover ontwikkeld, dat het volladen van batterijen nu binnen een redelijke tijd mogelijk is.

Drie fabrikanten maakten onlangs bekend bezig te zijn met de ontwikkeling van een elektrische truck. Zij melden dat het in eerste instantie gaat het om een truck die een relatief korte afstand aflegt of met andere woorden om een truck ideaal geschikt voor stadsdistributie. Ook in de landbouw rijden heel wat trucks met een beperkt aantal kilometers per dag op de teller. Of dit een interessant alternatief wordt, wordt de eerstkomende jaren duidelijk.
Zowel het Amerikaanse Tesla, de Nederlandse busbouwer VDL evenals de Duitse truckfabrikant Mercedes-Benz werken aan de ontwikkeling van een dergelijk type. Mercedes blijkt hierin het verst te staan. Zij stelden onlangs reeds hun eerste prototype voor. Hun 26 ton elektrische vrachtwagen kreeg de naam Urban eTruck.

De Mercedes-Benz Urban eTruck is gebaseerd op een zware, 3-assige short-radius Mercedes distributietruck met daarbij een herziening van het aandrijfconcept. De volledige conventionele aandrijving is er vervangen door een nieuwe elektrische aandrijving met op de achteras elektrische motoren direct naast de wielnaven. Een ontwikkeling dat Mercedes overneemt van op hun Citaro hybride bus.
Het totale lithium-ion accupakket, dat trouwens netjes weggewerkt is in het chassis, bestaat uit drie modules. Het originele pakket heeft een inhoud van 212 kWh, goed voor een 200-tal kilometer rijden. Mercedes laat de mogelijkheid voor een grotere actieradius, dit door plaats te voorzien om extra accu’s toe te voegen.
De eTruck weegt 1.700 kg meer dan de conventionele uitvoering. Gezien de Europese commissie overweegt om het toegestane totaalgewicht van vrachtwagens met alternatieve aandrijving met een ton te verhogen, zal de eTruck slechts 700 kg inboeten qua laadvermogen ten opzichte van de dieseluitvoering.

sized_daf-cf-truckOok de VDL Groep uit Eindhoven is bezig met de ontwikkeling van een volledig elektrische truck. In eerste instantie gaat het om een 37 ton trekker, bedoeld voor relatief korte afstanden van ongeveer 100 km op één enkele batterijlading. Daarna kan het voertuig door middel van snelladen in een half uur weer volledig bijgeladen worden. Voor de ontwikkeling van deze truck maakt VDL gebruik van technieken die zij al eerder ontwikkelde voor haar elektrische bussen zoals e-drive, batterij technologieën en energie management strategieën. De eerste rijdende elektrische VDL-truck wordt begin 2017 verwacht.
Tegelijkertijd ontwikkelt VDL op basis van dezelfde 37 ton trekker een voertuig met waterstof range extender. Tijdens het rijden worden dan de batterijen bijgeladen op basis van elektriciteit die door de waterstof fuel cell wordt gegenereerd. Het voordeel van deze combinatie is dat hierdoor de rijafstand groter wordt. VDL verwacht in de eerste helft van 2017 hiervan een prototype te kunnen tonen.
Voor dit project werkt VDL samen met verschillende partners op het gebied van elektrische aandrijving, batterijtechnologie en elektrische nevenverbruikers. Als basisvoertuig wordt een trekker van DAF gebruikt die door VDL geëlektrificeerd en aangepast zal worden. De ontwikkeling van de prototypes gebeurt in Helmond bij VDL ETS en VDL Bus Chassis. De productie van beide trucks is voorzien op te starten eind 2017 en zal gebeuren bij VDL Bus Chassis in Eindhoven.

 

Deel dit artikel:

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Fliegl ASW 367 Black Bull
28 mrt

Fliegl ASW 367 Black Bull op MF Field Demo

23 mrt

Laagtoerig grassen verwijderen net onder maaiveld

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit
23 mrt

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

22 mrt

Robocut T500, de op afstand bediende maaimachine

16 mrt

Grondwerken Nijs in de kijker: een verhaal over een groeiend familiebedrijf

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Fliegl ASW 367 Black Bull

Fliegl ASW 367 Black Bull op MF Field Demo

Laagtoerig grassen verwijderen net onder maaiveld

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
Terramag maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren
Powered by