• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

terramag.beterramag.be

Alles over grondverzet, recyclage en werftransport

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Volvo’s zware elektrische vrachtwagen op de proef gesteld

Elektrificatie Transport 6 januari 2022

In Duitsland werd de eerste onafhankelijke energie-efficiëntietest met een volledig beladen elektrische zware Volvo-vrachtwagen uitgevoerd. De elektrische vrachtwagen overschreed zijn officiële rijbereik en verbruikte 50% minder energie dan zijn dieseltegenhanger.

De geteste vrachtwagen was een Volvo FH Electric, een emissievrij voertuig met een continu vermogen van 490 kW en een bruto combinatiegewicht van 40 ton. De Duitse vrachtwagenjournalist Jan Burgdorf testte de vrachtwagen op de Green Truck Route, een 343 km lange route met een verscheidenheid aan snelwegen, heuvelachtige terreinen en krappere wegen die wordt gebruikt om vrachtwagens van verschillende fabrikanten in de meest uiteenlopende omstandigheden te testen.

“Ik moet zeggen dat deze vrachtwagen net zo wendbaar of zelfs wendbaarder is dan een dieselvrachtwagen. Bestuurders zullen erg verrast zijn over hoe vlot hij rijdt, hoe stil hij is en hoe goed hij reageert. Er zijn totaal geen trillingen”, zegt Jan Burgdorf.

De Volvo FH Electric hield over de hele route een gemiddelde snelheid van 80 km/u aan, wat vergelijkbaar was met de Volvo FH met een dieselmotor en uitgerust met het brandstofefficiëntiepakket I-Save. Op basis van het energieverbruik van slechts 1,1 kWh/km had de elektrische vrachtwagen na één laadbeurt een totaal rijbereik van 345 km.

Tobias Bergman, Press Test Director bij Volvo Trucks: “Deze testresultaten tonen aan dat het mogelijk is om tijdens een normale werkdag tot 500 kilometer te rijden, met één korte laadstop, bijvoorbeeld tijdens de lunch.”

Bij de tests van de Green Truck Route verbruikte de Volvo FH Electric 50% minder energie dan een Volvo FH met een vergelijkbare dieselmotor.

“De elektrische aandrijving is erg efficiënt, waardoor de volledig elektrische vrachtwagen een erg krachtig instrument is om de CO2-uitstoot te verminderen”, aldus Tobias Bergman.

Volvo Trucks wil dat tegen 2030 de helft van alle verkochte vrachtwagen elektrisch zijn en dat de CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens “van bron tot wiel” met 100 procent wordt verminderd.

“We houden vast aan het klimaatakkoord van Parijs. Er werden wetenschappelijk gefundeerde doelstellingen vooropgesteld en we nemen maatregelen om de ontwikkeling naar een drastisch lagere CO2-uitstoot van vrachtvervoer over de weg te versnellen. Ik geloof dat het brede elektrische rijbereik dat we al op de markt hebben daar een heel duidelijk bewijs van is”, besluit Tobias Bergman.

Feiten over de test en de vrachtwagen

  • Bruto combinatiegewicht: 40 ton
  • Gemiddelde snelheid: 80 km/u
  • Energieverbruik: 1,1 kWh/km
  • Batterijcapaciteit: 540 kWh
  • Uitgangsvermogen: 490 kW continu vermogen
  • Totale testafstand: 343 km
  • Totaal bereik op basis van één laadbeurt: 345 km
  • De geteste Volvo FH Electric kan tijdens een normale werkdag tot 500 km afleggen als er bijgeladen wordt, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze.

Feiten over de elektrische vrachtwagens van Volvo:

  • Volvo Trucks heeft een gamma van zes volledig elektrische vrachtwagens, ontworpen voor uiteenlopende transportopdrachten.
  • De Volvo-modellen FH, FM en FMX Electric hebben een bruto combinatiegewicht van maximaal 44 ton. De verkoop in Europa loopt en de productie start in de tweede helft van 2022.
  • De serieproductie van de Volvo FL en FE Electric, voor distributie in de stad en afvalverwerking, ging in Europa van start in 2019.
  • De productie van de Volvo VNR Electric voor Noord-Amerika is in 2020 begonnen.

Bron – Volvo

Deel dit artikel:

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Fliegl ASW 367 Black Bull
28 mrt

Fliegl ASW 367 Black Bull op MF Field Demo

23 mrt

Laagtoerig grassen verwijderen net onder maaiveld

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit
23 mrt

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

22 mrt

Robocut T500, de op afstand bediende maaimachine

16 mrt

Grondwerken Nijs in de kijker: een verhaal over een groeiend familiebedrijf

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over elektrificatie

DAF-starts-assembly-factory-for-electric-trucks-02

DAF start assemblagefabriek voor elektrische trucks

Nieuwe Sunlight-Lithiumbatterijen voor Hyster®-heftrucks

DAF introduceert laadstations voor elektrische voertuigen

Kies uit onderstaande thema's:

Activiteiten

Bouwmachines

Graafmachines

Technieken

Footer

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy

  • Nieuws
  • Activiteiten
  • Bouwmachines
  • Graafmachines
  • Technieken
  • Partners
    • Firma BEEL
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
Terramag maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren
Powered by